Intresset för Women in Tech (WIT) – Nordens största event med fokus på kvinnor i tech sektorn – fortsätter för fjärde året i rad väcka rekordstort intresse. På fyra dagar anmälde över 4 000 personer sitt intresse på Facebook, och när biljetterna släpptes på torsdagen tog de slut på 7 minuter. I programmet syns bland andra Cristina Stenbeck, Faviana Vangelius VD för SVRVIVE, Lena Olving VD för Mycronic samt Emma Rosman VD och grundare av Welcome App
Sverige är ett föregångsland när det gäller techbolag och startups och dessutom ledande inom jämställdhet, men andelen kvinnor i branschen har under flera år legat på runt 30% och utvecklingen går långsamt, även om andelen kvinnliga chefer i branschen sakta ökar. Inom ramen för WIT går några av Sveriges största tech- och medieföretag årligen samman för att skapa en mötesplats där kvinnor som är intresserade av eller redan befinner sig i en karriär inom tech får träffa några av företagen i branschen. Bakom årets upplaga står liksom förra året Bonnier, MTG och Telia Company som huvudsponsorer, tillsammans med nykomlingarna Accenture, EY, HTC Vive, Klarna och Samsung.
”Vi behöver fler kvinnliga talanger inom tech- och startupbolag för att dessa bolag skall lyckas. Det krävs helt enkelt en diversifierad talangpool för att bygga globalt framgångsrika bolag. Norden är ledande inom jämställdhet och det stora intresset för WIT visar att tech-kvinnorna finns där ute och att bolagen vill anställa dem. Entusiasmen för WIT ger mig hopp om att en mer jämställd bransch med fler kvinnor i ledande positioner inte ligger alltför långt borta.” säger Rikard Steiber som är initiativtagare till Women in Tech och VD för HTC:s virtual reality-satsning Viveport.
Årets WIT kommer tillbaka till Folkets Hus Norra Bantorget i Stockholm där 1 000 deltagare, den stora merparten kvinnor, samlas den 8 mars. Paulina Modlitba Söderlund var moderator för förra årets event och ansvarar för programmet även i år.
”Jag har många år i branschen bakom mig och har varit på otaliga event där både andelen kvinnor bland talarna och i publiken ligger omkring 10-20%. På WIT är förhållanden helt de omvända och för mig är det en av årets höjdpunkter att jobba med det här evenemanget och jag kan för i år utlova WIT:s hittills vassaste program.” säger Paulina Modlitba Söderlund.
Följ eventet i sociala medier via #WITsthlm2017.
Presskontakt
Jessica Sjöberg
VP Corporate Communications, MTG
jessica.sjoberg@mtg.com, +46 764 94 09 13
Partnerkontakt
Rikard Steiber
President Viveport and SVP Virtual Reality, HTC
rikard.steiber@gmail.com
Women in Tech började som ett event på Internationella kvinnodagen 2014. Sedan dess har WIT vuxit till en gemenskap, en plattform och en rörelse. Målet för WIT är att inspirera kvinnor att välja en karriär inom media och teknik, genom att tillhandahålla nätverk och erfarenhet från framgångsrika kvinnor och män från både företags- och entreprenörsvärlden. Årets event skapas av Accenture, Bonnier, EY, HTC Vive, Klarna, MTG, Samsung och Telia.
General inquiries:
info@womenintech.seOur membership is completely free and doesn't come with any obligations. You'll hear from us with news, invitations to meet-ups, the main conference, digital talks and the occasional question, offering or survey.
Join Us